Listy řád národa
14.11.2018, Svátek má Sáva
Příspěvky a kontakt | Řád Strážců

listyradnaroda.cz

TRABANT 601 S ...

Bakelitová nádhera ...

TRABANT 601 S ...

Kam se hrabe James Bond, tohle auto neodhalí ani detektor kovů.

Já jsem na něj sice frontu nestál, ale určitě to stálo za to. Dvoutaktní dvouválec, který sice už z našich silnic dávno vymizel, ale kdybyste ho náhodou ještě měli to štěstí spatřit a úžasem, údivem nebo i opovržením zvedli oči v sloup, máte možnost jich vidět ještě dost a dost. Vždyť tenhle motor je snem každého, kdo stavěl nějaké to létající křídlo nebo něco podobného, či jak se to vlastně jmenuje. Je lehký, a na tuhle srandu dostatečně výkonný a přiznejme se, kdo z nás viděl létat na obloze někoho s V8 nebo V12 za zády, ani náhodou, jedině Trabant.

Za komunistů si tímhle vozem respekt nikdo fakt nezjednal, ale přiznejme si, že zatímco Škodovky, Polonezy, Polské fiaty a další perly komunistického automobilového nebe už byly dávno sešrotovány nebo hnijí v kopřivách, tráboše se sbírají a ceny rostou ... 

Je to totiž trochu jinak.  

Zatímco Škoda 120 byla hlučná a nespolehlivá, a také i technicky zastaralá, bakelit s motorem vpředu a předním pohonem (nezapomeňte na to, že první model P50 vyjel už v roce 1955) byl velmi perspektivní, měl výborně využitý celý prostor jinak nijak rozměrného vozu a velmi solidní jízdní vlastnosti. 

Model 601 se pak vyráběl v letech 1964 - 1991 a na světlo světa přišlo lehce nad 3 miliony kusů. Takhle dlouhý život má nemnoho vozítek, což také ale, bohužel, ukazuje na to, co si tehdy mohl režim vůči kupujícím dovolit. Přes hraniční čáru se sem konkurence nedostala, nebyla žádoucí a tak, když už tohle neplatilo, nepomohlo trabantu nic, ani zástavba čtyřtaktu.kola

Na začátku a vlastně celou dobu roztáčela ale přední kola dvoutaktní šestistovka, startovala se 17 kw, pak povýšila na 19 kw. Motor je velmi spolehlivý, no přiznejme si, že na těch pár dílech, ze kterých je složen, se toho zase tolik pokazit nemůže.

Agregát nemá výměnu směsi řízenou ventily, takže nemusíte seřizovat vůle ani se starat o řetěz či řemen jejich pohonu, při jehož selhání se jak známo setkají s písty. Vzduchem chlazený motor zase neumí vařit při selhání termostatu, mísit vodu s olejem při selhání těsnění pod hlavou ani se v zimě nechat roztrhat mrazem, když někdo nedolije „fridex“.

Ti dříve narození tak na trabant vzpomínají jako na vozidlo, s nímž mohly jezdit i naše drahé polovičky, a to v dobách, kdy si každý k autu kupoval montérky a sadu nářadí. Ještě dál v tom šla verze Hycomat, která již v roce 1965 přinesla elektrohydraulicky ovládanou automatickou spojku. Jediným, co mohlo na motoru za jízdy selhat, byl klínový řemen k ventilátoru ženoucímu chladicí vzduch kolem válců. Řidič uvnitř neměl žádný teploměr ani kontrolku, takže pokud přehřívání nepostřehl dle změny zvuku, mohl motor poškodit. Že se tak většinou nestalo, je zásluhou prozíravého konstruktéra, který válec s hlavou nakreslil odděleně (u dvoutaktů jde většinou o jeden díl) a mezi ně vložil hliníkové těsnění. To se většinou roztaví, takže motor ztratí tlaky a zastaví se dřív, než by se opravdu poškodil. Pro info, doteď stojí tesnění 18 Kč. Nejslabším místem dvoutaktů obecně jsou pístní čepy, do jejichž ložisek se směs benzinu s olejem dostává nejobtížněji. U trabantů proto byla v roce 1974 původní kluzná ložiska nahrazena valivými. Od té doby stačilo do benzinu přidávat méně oleje. Mazací poměr klesl z 1:33 na 1:50.
 
Tedy velmi levný provoz a nenáročný servis, který ve většině případů probíhalmimo servisy svépomocí. Údržba je mnohme levnější proti všemu ostatnímu, co má spz v písmenem V. Geniální nástroj pro mladého nadšence a začínajícího sběratele, který na něm vypěstuje nejen svůj řidičský, ale i celkově technický cit.


Zpět